140 sidor läslyx?

Köpte ett nytt magasin som på första sidan utlovade 140 sidor läslyx. Tidningen som lovar detta heter YOURlife, kostar 39 pix och utgav sitt första nummer 26 augusti. Framsidan ger inga sensationella nyheter utan det låter som vanligt med braskande texter som ”Hudanalys, de nya superkrämerna” och ”Carina Berg, om terapin, karriären och kärleken till Kristian” samt ”Rivstart på jobbet”.

Så hur är det då med de 140 sidorna av läslyx? Jag börjar med att snabbbläddra lite och scanna innehållet. Känner att omslaget i min hand har en lite annan struktur än vanliga tjejtidningar. Kan den kanske vara lite lyxigare? Lite mer påkostad? Vet inte. Men den känns bra i handen.

Det första reportaget som mina ögon stannar kvar vid är ett om bloggaren Clara, en av de bloggar jag själv följer lite då och då. Reportaget är välskrivet och bilderna vackra och många. Bläddrar vidare och hittar recept på vardagsmat, mat som till och med jag kan laga. Och en undersökning av de olika företag som numera kör hem mat till oss latmaskar som inte har tid att gå till affären själva. Linas matkasse är den som fått betyget ”mest prisvärt”.

Modereportaget är enkelt och lätt att bli shoppingfrestad av. Det visas kläder för både tunnare plånböcker och tjockare bankkonton. Något för alla. Och här börjar jag fundera på om tidningen är för ”alla”. Och om den är så annorlunda än tex Amelia och liknande. Eller om det bara är ytterligare en tidning som kommer gå samma väg och skriva samma reportage som de övriga tidningarna redan har malt om och om igen. Jag hoppas att det inte är så. Jag hoppas att tidningen är som den utlovar med ”Mer djup och större drömmar”.

Hur som helst. Nu ska jag bläddra vidare. Har trots allt 140 sidor läslyx framför mig. Om nästa nummer är lika bra som detta. Då blir det nog en prenumeration. Upp till bevis nu YOURlife – och lycka till!

UPPDATERING: Jag har nu efter många om och men lyckats ta mig igenom tidningen. Tät som en djungel med en Copy som borde få sparken omgående är mitt nya betyg. Svårlästa tidningar är inte läslyx. Att blanda färger, storlekar på bokstäverna och typsnitt hej vilt får mig att undra vad personen som satt tidningen har för diagnos. Nej tack säger jag till YOURlife. Ingen läslyx värd 39 kronor vill jag påstå. Och sänker därmed betyget som jag satt till en fyra från början till en svag tvåa.

Om lyxkanten

Intresserad av livets lyxkant!
Det här inlägget postades i 2 lyxkanter av 5 möjliga, Övrigt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

